^Back To Top

Historische Vereniging Zuytlant

Giften

Een gift kunt u overmaken op IBAN: NL82 RABO 0119.3257.48
ten name van Historische Vereniging Zuytlant.
Uw gift is aftrekbaar mbt uw belastingaangifte.

De Stamboom van Zuidland

stamboomvanzuidland small

Alle Slandenaars verzameld
in woord en beeld 

 

 

In ons archief hebben we vele soorten documenten. Bijvoorbeeld ook ansicht/prentbriefkaarten en gemeentelijke dienstkaarten. Dat de ambtenarij zo bureaucratisch was (en is), met hun accurate boekhouding, regeltjesdrift en rechtlijnigheid is soms vervelend. 
Maar voor stamboomonderzoekers en geschiedkundigen is die ambtelijke bureaucratie juist zo ontzettend fijn.

Zo’n beetje iedere ambtelijke wijziging binnen een persoons leven in een gemeente werd vastgelegd. Zo ook als een persoon van de ene gemeente naar de andere verhuisd, of anderszins waarbij de nieuwe gemeente informatie opvraagt bij de oude gemeente.

Gebeurt dat hedendaags allemaal online, via databases en email; vroeger ging dat schriftelijk. 
Veelal middels speciale “burgemeester” kaartjes werd om informatie verzocht of doorgegeven. 
Regelmatig duiken deze kaartjes op en gaan wij kijken of we vanuit onze luie stoel achter ons computertje een verhaal kunnen maken aan de hand van het bijgevoegde ansicht-, prent- of briefkaart.

Arendje Verheij

arendjeverheij2 (400 x 327)

Afgebeeld kaartje is verzonden vanaf Abbenbroek op 19 december 1896 naar Zuidland en meldt dat "Arendje Verheij" Zuidland heeft verlaten en zich in Abbenbroek vestigt. Het vermeldt tevens dat zij gaat wonen “bij C. Nobel”.

Op het eerste gezicht lijkt dit een gewoon verhuisbericht. Wellicht kunnen we er achter komen waarom ze is verhuisd.

Zoals gewoonlijk beginnen we onze zoektocht in GenLias (tegenwoordig WiewasWie.nl) , omdat daar nu eenmaal de meeste databanken van geboorte-, huwelijks- en overlijdensaktes zijn verzameld.

Ik tik de naam "Arendje Verheij" in en krijg 39 resultaten; in Den Haag, Charlois, heel veel in Pernis, eentje in Apeldoorn en Oegstgeest en ook twee in Zuidland.

Allereerst de geboorte van Arendje, en wel op 22 juni 1882 in Zuidland. Dit leert ons gelijk de leeftijd van Arendje op het moment van haar verhuizing in 1896. Ze was dus nog maar veertien jaar. Ging ze bij iemand dienen? Verhuisde haar hele familie naar Abbenbroek? Had ze wel familie of was ze wees geworden? Was C. Nobel familie? Genoeg vragen om verder te zoeken.

Bij haar geboorteakte staan ook haar ouders vermeld: Pieter Verheij en Bastiaantje de Kramer. Als we daarop doorzoeken, zien we dat Pieter Verheij in 1850 in Zuidland is geboren als zoon van Jacob Verheij en IJda Jongejan. Pieter trouwt als hij 27 is, in 1877 met Bastiaantje (28). Samen krijgen ze 9 kinderen (Ida (1878), Pieter (1879), ons Arendje in 1882, Jacob (1883), Klaas (1886), Jan (1888), Marietje (1890), Leendert (1893, overlijdt als hij 8 jaar is) en als laatste Marinus (1895). Samenvattend heeft Arendje dus 2 zussen en 6 broers. Allemaal geboren in Zuidland. 
Pieter overlijdt in 1908 op 58-jarige leeftijd. Ook in Zuidland, dus lijkt het er op dat de familie nooit naar Abbenbroek is verhuisd. Waarom is Arendje daar dan (alleen) heen gegaan?

arendjeverheij1 400 x 214Terug naar Arendje zelf. Haar andere vermelding in WiewasWie.nl betreft haar huwelijk. Wellicht brengt dit de connectie met Abbenbroek.
We zien dat Arendje op 2 juni 1909 in het huwelijk treedt, te Zuidland, met Arie de Regt (geboren in 1883), zoon van Willem de Regt en Weijburgje Molengraaf.
Maar onderaan staat een notitie die op z’n minst opmerkelijk is: “
Bij dit huwelijk erkend: Jacoba Verheij
”. Hieruit zouden we kunnen opmaken dat Arendje Verheij ten tijde van het huwelijk al een dochter had, Jacoba Verheij, en dat deze Jacoba door Arie de Regt bij het huwelijk erkend werd.

We gaan kijken of we meer over Jacoba kunnen vinden. Met Jacoba Verheij vind ik geen links met Zuidland. Ik probeer het met Jacoba de Regt (want wellicht heeft zij de naam van haar (stief)vader aangenomen) en inderdaad vind ik nu een huwelijksakte met vermelding van Arendje Verheij en Arie de Regt als haar ouders.
Hierin trouwt Jacoba, op 28 mei 1930 te Zuidland met Frans Zevenbergen. Opmerkelijk hierbij is dat er vermeld staat dat Jacoba’s leeftijd bij dit huwelijk, 23 jaar is. Dit zou inhouden dat zij van 1907 is. Inderdaad, twee jaar vóór het huwelijk van Arendje Verheij met Arie de Regt.
Ik vind van Jacoba echter geen geboorte-akte (waarschijnlijk omdat deze registers nog niet openbaar zijn), dus helemaal duidelijk krijgen we dit nog niet.

Ik besluit als laatste te zoeken naar C.Nobel via Wiewaswie. Ik vind maar één vermelding van een C.Nobel in Abbenbroek. Een geboorteaangifte van Pieternella Nobel op 27 februari 1897, waarbij Cornelis Nobel als vader staat, en Teuntje Verzijl als moeder. Zij zijn beiden getrouwd te Geervliet in 1894 en kregen hun eerste kindje (Magdalena Jakomina) in Geervliet in 1895.
Arendje Verheij verhuist in 1896 naar C.Nobel te Abbenbroek. Wellicht om te dienen bij dit jonge gezinnetje.

Hoewel er veel overlappingen zijn, kan het geen kwaad ook te zoeken in de database van het streekarchief Voorne Putten.  Ik zoek hierin op Arendje en vind behalve al eerder gevonden informatie ook een notariële akte van een erfenis. In dit testament van de oma van Arendje (IJda Jongejan), overleden in 1909, wordt melding gemaakt dat Arendje “dienstbode te Zuidland” is. Dit past dan wel weer in het verhaal dat de 14-jarige Arendje als dienstbode aan het werk kan zijn gegaan bij de familie C.Nobel in Abbenbroek.

Ook via Google valt nog wel informatie te vinden, maar brengt niets meer dan dat we al wisten. Mijn zoektocht laat ik dan ook hier eindigen.

 

Aan de hand van een simpel ‘verhuiskaartje’ hebben we,  ondanks dat we de echte waarheid wel nooit meer zullen weten, toch weer een interessant achtergrondverhaal gevonden.






 

Cornelis Kraaijenbrink

We hebben een document, afkomstig van de Burgemeester van 's-Gravezande. Deze brief is gedateerd op 18 november 1891, met stempels van 's-Gravenzande en Rotterdam (daar was toen het distributiecentrum van de post blijkbaar al).
Aan de ambtenaar van de burgelijke stand van de gemeente Zuidland wordt een geboorteakte verzocht. 
Het betreft de geboorteaktie van CORNELIS KRAAIJENBRINK, geboren 28 november 1872 te Uwent (oud Nederlands, waarmee "in uw gemeente" wordt bedoeld).
Het onderwerp van dit verzoek betreft de Nationale Militie.
Img00011Ik vermoed een soort van dienstplicht oproep/verificatie, aangezien de persoon in kwestie op moment van schrijven 19 jaar was.
Ik ben zelf opgegroeid in een Zuidland waar de naam Kraaijenbrink redelijk Slands geworden is, maar geografisch & demografisch gezien lijkt mij de naam (en bijna alles wat op “ink” eindigt) uit Twente/Achterhoek en omstreken te komen.

 

 In ieder geval hebben we onze basis gegevens waarmee het internet op kunnen om te kijken wat we over deze Cornelis te weten kunnen komen.

Allereerst kijken we eens in WiewasWie (vroeger GENLIAS), zeg maar het verzameld Nederlands archief op internet. Voornaam, achternaam en geboortejaar intikken en ja hoor, we vinden zijn geboorteakte. Cornelis Kraaijenbrink van 28-11-1872, geboren te Zuidland en zoon van JAN KRAAIJENBRINK en CORNELIA HEIJSTEK. Jan en Cornelia zijn in Zuidland getrouwd in 1867 en hebben daarna helaas drie maal een kind in het eerste levensjaar moeten begraven. Uiteindelijk zijn Maartje (1871) en Cornelis overgebleven.

Ik zie dat vader Jan in 1905, op 61 jarige leeftijd, is overleden in ’s-Gravenzande. Daarmee hebben we gelijk de link met ’s-Gravenzande gemaakt, waar onze brief vandaan kwam. Blijkbaar is de familie ergens tussen 1872 en 1905 verhuisd. 
Dit maakt het zoeken iets gemakkelijker want er zijn redelijk wat Cornelis Kraaijenbrink’s te vinden, maar als ik in s’-Gravenzande ga kijken, zie ik maar drie vermeldingen in WiewasWie.

 

Het betreffen drie geboorten (Maarten in 1901, Margaretha Catharina in 1902, en Johan in 1907 die helaas niet ouder wordt dan 2 maanden). Hierbij is de vader Cornelis Kraaijenbrink en moeder Adriana Nijman. Echter ik heb geen zekerheid dat dit de juiste Cornelis. Ik moet dus eerst een trouwakte zien te vinden. Ik probeer nog in het streekarchief Voorne Putten rozenbrug (www.streekarchief-vpr.nl ) iets te vinden, maar vind geen aanvullende informatie.

 

Dan maar eens kijken in het archief van ’s-Gravenzande, ofwel het historischarchiefwestland, maar die verwijzen alleen maar naar GenLias en daar zijn we al geweest.

 

Dan wordt het tijd voor onze grote vriend Google. Vaak is het raadzaam, alvorens zelf helemaal een stamboom uit gaan zoeken, eerst maar eens te kijken of iemand ons niet is voor geweest, want dat zou heel veel werk schelen.

 

Makkelijkste manier hiervoor is om gewoon de naam te Googlen. We tikken wederom de naam in (tussen aanhalingstekens) met geboortejaar om niet al te veel hits te krijgen. En ik zie bij de hits dat op de site van www.hans-montanus.nl onze Cornelis deel uitmaakt van een stamboom. Zo zie ik zijn vader en moeder ook terugkomen en dat hij op 16 augustus 1900 in Noordwijk is getrouwd met Adriana Nijman (geboren 22 juli 1876 te Noordwijk).

Ik vind verder ook geen overlijdensaktes van Cornelis of zijn vrouw. Maar als alternatief kunnen we naar www.online-begraafplaatsen.nl  en inderdaad vind ik daar een familiegraf met Adriana Kraaijenbrink-Nijman, overleden in 1960 te Hoek van Holland. Het vreemde is dat de twee andere namen Cornelis Adriaan Kraaijenbrink (geboren 1910, overleden in 1999) en zijn echtgenote zijn. Blijkbaar is dit ook een zoon van Adriana en Cornelis, maar hadden wij die niet gevonden (wellicht viel deze net buiten de 100-jaar termijn die staat voor het invoeren van geboorteaktes).

Vreemd genoeg komt onze Cornelis uit 1872 niet in dit “familie”-graf voor.  

 

Inmiddels ben ik zo’n beetje door mijn bronnen en vooral ook tijd heen. Vanachter onze luie stoel lijkt het niet mogelijk verder te zoeken. Gelukkig komen er steeds meer bronnen bij en binnen niet al te lange tijd zal het ook mogelijk zijn te zoeken in Leiden en omstreken en nog meer plaatsen die nu hun databases nog niet online doorzoekbaar hebben. Voor mij kan dit niet snel genoeg komen.

(Dit artikel is origineel geplaatst in 2011)

 

Reacties
Wat mooi om dit te lezen! Ik ben de kleindochter van Cornelis Adriaan Kraaijenbrink (1910-1999).
Judith Kraaijenbrink | 9-3-2013 |

De vader van Cornelis Kraaijenbrink, Jan, kwam uit Zuidland, de 2 generaties daarvoor kwamen uit Oostvoorne. De naam Kraaijenbrink (op div. manieren geschreven) komt uit de Gelderse achterhoek. Cornelis en Adriana hadden in totaal 6 kinderen, waarvan de genoemde Cornelis Adriaan de jongste was. Cornelis is in 26-9-1952 in Noordwijk overleden.
E.F. Krayenbrink | 26-2-2013 |

Cornelis Kraaijenbrink en Adriana Nijman zijn getrouwd op 16-8-1900 te Noordwijk (zie Gegevens van de inwoners van Noordwijk door Hans Montanus (www.hans-montanus.nl) 
Anne van Rinsum | 18-9-2011 |

Ivo Bos

Afgebeeld kaartje is verzonden vanaf OUD-BEIJERLAND op 30 december 1889 en de gemeente aldaar verzoekt om het geboorte-extract van

 IVO BOS
geboren op 16 april 1874.

Het extract wordt verzocht ten dienste van de arbeidswet.
Op het kaartje staat tevens de opmerking “Verzonden 31 dec 1889”. Ik ga er vanuit dat dit door de Zuidlandse ambtenaar is genoteerd. Zowel de post als het gemeentelijk apparaat in Zuidland werkten toentertijd kennelijk voortvarend.

Puur alleen met dit kaartje weten we nu al dat IVO BOS geboren is in Zuidland en dat hij op 
vijftienjarige leeftijd werkt/gaat werken in Oud-Beijerland.

Gezien het tijdsbeeld en de vervoermiddelen toentertijd lijkt het mij niet aannemelijk dat Ivo iedere dag vanuit Zuidland naar zijn werk ging. Misschien was hij ergens in de kost, of wellicht woonde hij toen al niet meer in Zuidland, maar in Oud Beijerland.

 

De volgende stap is het internet. Allereerst de officiële database van stamboomonderzoekend Nederland: GenLias (www.genlias.nl) We tikken de naam IVO BOS in en krijgen slechts twee resultaten. Dat houdt het in ieder geval overzichtelijk. 

verhaalachterkaartje-ivo-bos 591 x 453

 De eerste GenLias vermelding is een geboorte-inschrijving te Zuidland van IVO BOS die is geboren op 16 april 1876. De geboorte-akte vermeld ook de vader en moeder: JACOB BOS en LIJNTJE MOLENDIJK.

 

Is het u ook opgevallen? Het geboortejaar klopt niet. Op het kaartje staat 1874, in GenLias staat 1876. Wat is hier gebeurd? Heeft een ambtenaar een tikfoutje gemaakt (danwel toen in 1889, danwel in GenLias)? Of is er iets anders aan de hand. Heeft onze IVO zich wellicht bij zijn werkgever ouder voorgedaan (15 jaar) dan hij daadwerkelijk was (13 jaar)? We zoeken verder.

 

De tweede GenLias hit komt niet uit Zuidland (maar Andel) en kent andere ouders en is daarom niet de IVO BOS die wij zoeken. Dat we geen overlijdenskaart vinden van Ivo is vreemd, maar aan de andere kant zijn nog altijd niet alle databases gevuld, zijn er archieven verloren gegaan en kunnen namen foutief gespeld/ingevoerd worden waardoor zoeken lastiger wordt.

 

Ik besluit in GenLias iets meer te zoeken over de ouders van Ivo en al snel vind ik het mogelijk antwoord op een van onze vragen. Ik zie namelijk dat de ouders van Ivo op 17 maart 1881 nog een zoon hebben gekregen: Klaas. En Klaas is geboren in Piershil, waardoor we er voorzichtig vanuit kunnen gaan dat de familie Bos toen in Piershil woonachtig waren.

 

Tevens heeft Ivo nog een oudere broer: Pieter, die op 26 augustus 1874 (!) is geboren te Spijkenisse. Allereerst waren de ouders van Ivo blijkbaar niet honkvast en ten tweede is een zoon krijgen in april en augustus van hetzelfde jaar onwaarschijnlijk. Dit leert ons dat de geboortedatum van Ivo in GenLias waarschijnlijk de juiste is, en die van ons kaartje onjuist.

 

Ivo’s ouders zijn getrouwd in Hekelingen op 19 juni 1874 (en dus al in verwachting van Pieter...) en waren 24 en 20 jaar oud. De vader van Lijntje Molendijk heette Ivo Molendijk en dus is onze IVO BOS vernoemd naar zijn grootvader van moeders kant.
Verder kreeg onze Ivo nog een zusje Alijda (20 februari 1883 te Nieuw Beijerland), zusje Willemijntje (15 december 1887 te Oud Beijerland, overleden op 8 jarige leeftijd), zusje Cornelia (11 september 1893 te Oud Beijerland, overleden na 8 maanden) en nog een Cornelia (14 april 1895 te Oud Beijerland).

 

Aan de geboorteplaatsen van Ivo’s zusjes kunnen we afleiden dat de familie ten tijde van het verzenden van ons kaartje, 1889, woonachtig was in Oud Beijerland.

 


In GenLias vinden we vervolgens de trouwaktes van Pieter, Klaas, Alijda en Cornelia, maar niet van Ivo. De vader van Ivo overlijdt in 1925, zijn moeder in 1926.
Natuurlijk kunnen via GenLias de voorouders van Ivo Bos verder uitzoeken, maar voor dit verhaal zijn we vooral geïnteresseerd in Ivo zelf en daar brengt GenLias ons niet verder.

Voorne Putten, Goeree Overflakkee en de Hoeksche Waard zitten grotendeels al wel in GenLias, maar Rotterdam en aanverwante gemeenten (Hoogvliet, Poortugaal, Rhoon etc) nog niet. Aangezien we nog niet alle aktes hebben gevonden die we zoeken, besluit ik naar het online archief van Rotterdam te gaan (www.gemeentearchief.rotterdam.nl) .

Ik tik “Ivo Bos” in en zie in de stamboomopties dat het gelijk raak is. Een trouwakte van onze Ivo. Op 2 november 1898 trouwt hij te Rotterdam met Adriaantje Verheul uit Hoogvliet.

 

Samen krijgen ze  acht kinderen (Lijntje (1900, overlijdt na vijf maanden), Lijntje (1901), Jacob (1902), Adriaantje (1903), Willemijntje (1904), Gerritje (1905), Lena (1906) en Ivo (1908).

 

Er bevindt zich geen overlijdensakte van Ivo in GenLias of het Rotterdams gemeentearchief. Dit zou kunnen omdat hij niet in deze gemeenten is overleden, of is overleden na 1960 (momenteel worden alleen overlijdensakties t/m 1960 ingevoerd, wat zou betekenen dat hij minimaal 84 jaar oud is geworden).

 

Iedereen kent de internetzoekmachine Google inmiddels wel. Google is uw vriend, zeg ik altijd. Als u een probleem heeft op wat voor gebied dan ook: meestal bent u niet de eerste en zijn er altijd gelijkgezinden op het grote internet te vinden, en meestal de oplossing voor uw probleem ook.

 

Ik tik “Ivo Bos” in. Ik kom een vermelding tegen op het prikbord van de Gemeente Rotterdam  waarin familie van Ivo Bos op zoek is naar informatie. Kijk eens aan. Onze zoektocht is ten einde, maar wellicht kunnen we de familie helpen met wat wij gevonden hebben. In ieder geval het kaartje is wellicht voor hen interessant.

 

 

Simon Kabbedijk

Img00021Vanuit Leiden is dit kaartje op 31 mei 1883 verzonden aan de gemeente Zuidland. Het betreft een bekendmaking van de legeringsplaats van een soldaat/matroos.
Aan het kaartje zie ik niet dat het een verhuizing betreft, maar het lijkt meer een mededeling van gegevens. Blijkbaar was het gewoon om bij de (definitieve) stationering van een soldaat, zijn eigenlijk woonplaatsgemeente hier van op de hoogte te stellen. En hoewel dit een gemeentelijke dienstkaart betreft, is het gemarkeerd met een stempel van het “Commando der stad Leyden’.


In ieder geval informeert Leiden ons, dat Simon Kabbedijk, geboren op 15 december 1863, per 27 mei 1883 gestationeerd is in de Doelen Kazerne te Leiden.
Hij is geboren te Zuidland en bij kerkgenootschap staat “Nederduitsch Hervormd” en verder is hij nog ongehuwd.
Vermoedelijk dienstplichtig en Simon is dus als 19 jarige zijn plicht gaan vervullen. We gaan eens kijken of meer over Simon te weten kunnen gaan komen.

Allereerst gaan we eens in Wiewaswie.nl kijken, en daar vinden we zijn geboorteakte. Inderdaad geboren op 15 december 1863 en zoon van Willem Kabbedijk (geb 1827) en Lena Bestebreurtje (geb 1822) . Simon’s ouders zijn in 1857 getrouwd waarbij zijn moeder al een zoon (Cornelis Bestebreurtje) en een dochter had, Elisabeth Bestebreurtje (geboren in 1857 en erkend door Willem bij het huwelijk waarna zij Kabbedijk heette).
Tevens kegen Willem en Lena nog vier kinderen maar moeten zij veel verdriet gekend hebben. Arie werd geboren in 1858 (overleden met 1 jaar), Maria in 1861 (overleden met 1 jaar), Maria in 1862 (overleden met anderhalf jaar) en onze Simon in 1863. Om de ellende compleet te maken overleed Elisabeth in 1888 op 31-jarige leeftijd. Vader Willem overleed drie jaar later in 1891 op 64-jarige leeftijd.

Veel verdriet dus. Hopelijk is het Simon zelf beter vergaan. In WiewasWie vind ik een huwelijksakte van Simon, maar verrassend genoeg niet in Zuidland, ook niet in Leiden, maar in Breda. Want Simon trouwt op 14 februari 1898, als hij 34 jaar is, met Joanne Verheezen (27 jaar) uit Woensdrecht.

Dan is het vreemde dat ik in WiewasWie wel een trouwakte vind van een kennelijke dochter van het echtpaar maar niet de bijbehorende geboorteakte. De trouwakte is van Elisabeth Kabbedijk die op 29 jarige leeftijd, op 12 oktober 1932 trouwt te Amsterdam met een (reeds gescheiden) Frans Conrad Endlich.
In deze trouwakte staat vermeld dat Elisabeth is geboren in Teteringen. Ik zoek uit waar het archief van Teteringen te vinden is. Blijkbaar valt dit onder Breda en zodoende probeer ik het bij het Brabants Historisch Informatiecentrum (www.bhic) maar vind daar niet meer informatie dan wat er in WiewasWie staat. Heel vreemd. De termijn voor geboorteakten is 100 jaar, waardoor als Elisabeth in 1903 geboren is, deze wel vrijgegeven is. Echter kan het zo zijn dat deze nog niet is ingevoerd in enig systeem.

In WiewasWie vind ik dus niet meer informatie over Simon, ook niet een overlijdensakte. Van zijn vrouw, Joanna Verheezen vind ik wel een overlijdensakte. Zij is in 1935 op 64-jarige leeftijd te Rotterdam overleden.
In de streekarchieven van Voorne Putten (Zuidland), Leiden en Breda (Teteringen) is ook geen extra informatie. Ik besluit in het archief van Amsterdam ook nog een poging te wagen. Daar kun je wel gezinskaartenscans kopen maar de trouwaktes kan ik nergens vinden.

De archiefzoektocht lijkt niet echt te lukken. Dan maar hopen dat iemand al eens familie-onderzoek heeft gedaan en dit op internet heeft gepubliceerd. Ik ga naar mijn vriend Google en tik Simon Kabbedijk in.
Ik vind een aantal websites van stambomen waar Simon en of zijn vrouw in voorkomen. Echter in geen van deze websites wordt melding gemaakt van een dochter (of andere kinderen). Ofwel, wij hebben al meer informatie boven water gehaald dan deze andere websites weet van hebben.

Toch zint het mij niet en na enige tijd rondsurfen, besef ik dat ik een fout heb gemaakt. Ik heb gezocht in het BHIC, het Brabants Historisch Informatie centrum. Maar er blijkt ook gewoon een Bredaas stadsarchief te zijn (www.stadsarchief.breda.nl). Als ik daar in ga zoeken, vind ik ineens veel meer. Heel veel meer!!
Zo heb ik bijvoorbeeld online inzicht in de originele trouwakte (zie hieronder).


SIMON KABBEDIJK TROUWAKTE 396 x 600Het leuke hiervan is, dat hier beroepen bij vermeld staan, en onze Simon was…koetsier.
Bij woonplaats staat “Ginneken” (als ik het goed lees) en zijn aanstaande vrouw was zonder beroep en wonende te Breda.
Tevens zien we op pagina2 de getuigen, allemaal Brabanders, en dat vind ik helemaal leuk, de handtekening van Simon Kabbedijk. Toch leuk om zo iets persoonlijks te vinden.

Breda heeft kennelijk alle documenten ingescand en ik voel mij als een kind in een snoepwinkel. Ik besluit om maar niet alle scans hier te plaatsen en vertel u mijn bevindingen. U kunt zelf de betreffende documenten terugvinden op de, voor mij nu al legendarische website van het Bredaas archief.
Simon en Joanna kregen vijf kinderen, te weten Maria (1899), Helena (1900), Elisabeth (1903), Margaretha (1904, overleden met 1 jaar. Een pijnlijk familie –traditie, helaas), Willem (1905) en Nellij (1916, en ook overleden met 1 jaar).
Simon woonde van 1897-1898 in Ginneken, verhuisde toen naar Teteringen waar ze samen gingen wonen, en waar ook Simon’s moeder, Lena Bestebreurtje vanuit Zuidland bij hen komt wonen. Zij overlijdt in 1903. Ze blijven in Teteringen wonen tot 1927, waarna ze verhuizen naar Breda.
Simon en zijn vrouw verlaten Breda en Brabant in 1929 en vestigen zich in Rotterdam aan de Kipstraat, waar hun dochter in 1927 naar toe is verhuisd.

In de aktes staan verschillende beroepen van Simon. Zo staat hij vermeld als koetsier, korveeër en oppasser, maar ook als werkman aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda (1905). Onze Simon is dus bij het leger blijven hangen.

Ik zoek nog in het archief van Rotterdam naar een eventuele overlijdensakte van Simon, maar vindt deze in eerste instantie niet. Ik zoek vervolgens op zijn vrouw en vindt dan wel de overlijdensakte van Simon (foutief ingevoerd als Simons Krabbedijk), overleden op 28 december 1930, op 67-jarige leeftijd.

En zo eindigt een middagje speuren op het internet. Het bleek een uitdagende en interessante speurtocht met verrassende resultaten. Dit was het verhaal van Simon Kabbedijk. Ik kijk uit naar mijn volgende zoektocht.

 

SIMON KABBEDIJK TROUWAKTE-deel2 434 x 600